Inkubator innowacji społecznych: „Wyzwania życia”

05.04.2019
powrót

„Wyzwania życia” – gra planszowa dotycząca tematu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną jest jedną z trzech innowacji najwyżej ocenionych spośród tych, które trafiły z gdyńskiego inkubatora do upowszechnienia. W ubiegłym tygodniu z grą bliżej zapoznali się przedstawiciele gdyńskich organizacji pozarządowych, a w ten weekend z „Wyzwaniami życia” będzie można się zmierzyć w Gdynia Arena, podczas Festiwalu GRAMY!

– Słyszałam o tej grze i byłam jej bardzo ciekawa – przyznaje Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. osób z niepełnosprawnością. – Seksualność jest tematem trudnym, a gdy dotyczy osób z niepełnosprawnością intelektualną, staje się tematem tabu.

Specjaliści podkreślają tymczasem potrzebę zwiększenia świadomości osób z niepełnosprawnością na temat własnej seksualności, potrzeb i zachowań. Kłopot w tym, że nie ma do tego narzędzi. Terapeuci czy pedagodzy korzystają więc z własnej kreatywności. Albo, bezradni, nie podejmują tematu w ogóle. Zaradzić temu postanowiła sześcioosobowa grupa studentów z Torunia, I, II, oraz III stopnia studiów pedagogicznych. Do prowadzonego przez Laboratorium Innowacji Społecznych projektu „Innowacje na ludzką miarę” zgłosili innowacyjny projekt, którego efektem było stworzenie edukacyjnej gry planszowej „Wyzwania życia”

Można z niej korzystać w trakcie zajęć na temat edukacji seksualnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

– Mieliśmy pół roku. Korzystaliśmy z pomocy wielu specjalistów, m.in. profesjonalistów zajmujących się tworzeniem planszówek – mówi Klaudia Wos, innowatorkagrupy, która zawiązała się na potrzeby pracy nad grą. – „Wyzwania życia” testowaliśmy w czterech szkołach specjalnych w województwie kujawsko-pomorskim z udziałem około 30 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przyjmując rolę ekspertów, mówili nam o dotyczących ich problemach, o ważnych i interesujących ich tematach. Praca odbywała się metodą burzy mózgów, podczas wspólnych dyskusji i rozważań. Mieli możliwość swobodnej wypowiedzi, co było dla nich bardzo ważneDzięki naszym ekspertom, gra jest dostosowana do realnych potrzeb. Oczywiście, zawsze należy brać pod uwagę indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia.

Na grę „Wyzwania życia” składa się m.in. aż 357 kart z pytaniami; to tzw. karty zadań. Gracze losują je na trzech poziomach trudności i odpowiadają na pytania. Te dotyczą siedmiu kategorii tematycznych. Rozgrywkę i towarzyszącą jej dyskusję moderuje mentor, który dba o komfort psychiczny wszystkich graczy. Gra może bowiem wywołać skrępowanie.

Póki co, innowacja powstała w dziewięciu egzemplarzach. Teraz, gdy rozpoczął się już etap jej upowszechniania okazało się, że zainteresowanie jest ogromne. Autorzy gry z jednej strony myślą o znalezieniu finansowania produkcji większej liczby egzemplarzy, z drugiej – promują ją podczas spotkań w całym kraju. – Uświadamiamy istnienie takiego narzędzia, odpowiadamy na pytania na przykład o odbiór gry przez rodziców, których dzieci miały już z nią kontakt – mówi Sandra Wojtas. A on jest więcej niż pozytywny.

Klaudia Wos i Sandra Wojtas, fot. Aleksander Trafas (LIS)

W ubiegłym tygodniu Klaudia Wos i Sandra Wojtas zaprezentowały „Wyzwania życia” przedstawicielom gdyńskich organizacji pozarządowych. Katarzyna Karczewska, prezes Fundacji Dom Marzeń, która wykorzystuje grę zwraca uwagę na to jak bardzo się przydaje, gdy w grupie powstaje problem – pozwala niejako od niechcenia przejść przez trudny temat.

Entuzjazmu nie kryje Beata Wachowiak-Zwara: Gra jest absolutnie fantastyczna, projekt zrealizowano w sposób, dzięki któremu korzystać z niego mogą nie tylko osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Moim zdaniem jest odpowiednia dla wszystkich dzieci mających na tyle rozwiniętą percepcję i świadomość, że mogą zrozumieć pojawiające się w grze pojęcia. Zresztą, gra jest wielopoziomowa, więc może być wykorzystywana w zależności od wieku dziecka. Wiem, że środowisko chciałoby ją  jak najszybciej mieć w użytku, a egzemplarzy jest niewiele. Intencją Urzędu Miasta jest wsparcie „Wyzwań życia”. Nie jest wykluczone, że pokryjemy część kosztów produkcji większej liczby egzemplarzy czy nawet wydamy edycję gdyńską.

6 i 7 kwietnia z „Wyzwaniami życia” będzie można się zapoznać podczas Festiwalu GRAMY! w Gdynia Arena. – To nasz pierwszy raz na tego typu imprezie, prosimy szukać nas w strefie prototypowania – zaprasza Klaudia Wos.

***
Inkubator Innowacji Społecznych to projekt prowadzony przez Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni w partnerstwie z Fundacją Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA z Warszawy, Miastem Stołecznym Warszawa oraz ECORYS Polska sp. z o.o. Skupia się na znalezieniu konkretnych rozwiązań dla problemów, z jakimi mierzą się m.in. osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

powrót

ZOBACZ WIĘCEJ